tisdag 22 augusti 2017

Några frågor till dig Daniela

Jag läser nog. Jag läser varje dag och så mycket jag bara hinner. Men med skolstart, lanseringen av vår sajt Läsväskan (ska snart avslöja allt om den!), allt praktiskt med barnens skola och hobbyer och och och... är det svårt att fokusera tillräckligt för att skriva om alla böcker. Dessutom tycker jag att jag befinner mig i nån sorts limbo när det kommer till att tycka till: jag har svårt att formulera mina åsikter och känna efter vad jag egentligen tycker om det jag läser. Just nu verkar läsningen mest ha en lugnande effekt på mig. Något jag vill göra för att inte behöva tänka - och det skall ju läsning också få vara.

Jag har läst följande böcker: Stefan Einhorns Pappan, Meg Rosoffs Justin Case, Maria Goodins En nypa salt, Carina Wolff-Brandts Kalle Knaster, Miranda och rövarkaptenens hämnd, Jakob Wegelius Mördarens apaMarie Lus Rosensällskapet och just nu läser jag Liane Moriartys Andras vänner.

Jag vet inte ens vart jag vill komma med detta inlägg - för jag tänker inte skriva så mycket om de böcker jag har läst. Faktiskt. Men om jag har en blogg som folk ändå läser kanske jag iallafall bara kan be er sprida en massa kärlek och glädje runtomkring er just nu. Det behövs i vårt samhälle som motvikt till alla skrämda invandringsfientliga inlägg som ploppar upp lite här och där. Oj vad jag skulle önska att alla förstod att hat och ondska kan motarbetas med kärlek och respekt. Allt handlar om människors individuella handlingar: det finns inga bad guys - bara felaktiga val. Och om inte du kan ändra på andra människors val kan du alltid se till att själv handla rätt. Ni kan ju den där berättelsen om cherokee-indianen som undervisade sitt barnbarn om livet. Den där det fanns två vargar som stred. Kom ihåg att mata rätt varg nu!

Jag fick ett tips att kolla mini-serien Big little lies av min jobbekompis Linn. Visst kommer du ihåg Danielas och min läsning av Moriartys Stora små lögner? Både boken och mini-serien är mycket bra. Läs boken först så får du mysa lite extra och behöver inte spänna dig framför skärmen lika mycket. Rekommenderas!

Till sist tänkte jag spica upp bloggen lite med några sommarläsningsfrågor åt dig Daniela:
- Hur blev din lässommar?
- Läste du det du hade planerat? Mer eller mindre?
- Vilken var sommarens bästa?
- Någon bok som blev en besvikelse?
- Vad skall du läsa i höst? Någon bok som du ser extra mycket fram emot att läsa?

Go for it!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar