torsdag 18 maj 2017

Semesterläsning, tips 1

Nu känns det i luften att våren närmar sig, eller hur? Till och med regnet faller sådär lätt och mysigt som det gör när luften ändå är lite varm. Jag har några läsupplevelser att dela med mig av som skulle vara den ultimata semesterläsningen för mig, så här kommer det första av mina boktips inför lediga stunder.

En nypa salt av Maria Goodin är en feelgood-roman som passar perfekt en lite regnig dag under filten. Trots att en stor del av boken utspelar sig mitt i sommarens grönska och värme är stämningen ganska dämpad. Huvudpersonen Megs mamma är nämligen döende. 

Boken har egentligen fyra ingredienser tänker jag: mammans intresse för matlagning och bakning som genomsyrar allt, mammans fantastiska historier som Meg fått växa upp med, förhållandet mellan mor och dotter och en gnutta romantik som kommer in i Megs liv tack vare en fantastisk vildvuxen trädgård. Romantiken står dock lite i skymundan och det är fint för då får relationen mellan mor och dotter mera plats. 

Meg älskar sin mamma väldigt mycket. Det har alltid varit bara de två och Valerie är Megs bästa vän. Samtidigt är Meg otroligt frustrerad på sin mamma för alla hennes historier. Meg vet egentligen ingenting om sig själv eftersom hela hennes liv varit kantat av de mest fantastiska och otroliga berättelser. Berättelser om att Meg föddes för tidigt och fångades upp i en stekpanna, att hon var så liten att doktorn ordinerade en tesked bakpulver åt henne om dagen för att hon skulle bli färdigjäst, att Meg var så söt att mamman lät doppa hennes tår i grannarnas te så att de inte behövde använda socker, att ärret i Megs panna kommer ifrån att en krabbkaka hoppade upp och bet henne en gång.

Förstås förstår jag Megs frustration och Meg har valt att bli forskare för att hon vill ägna sitt liv åt sanning och fakta. Samtidigt tänker jag att det ändå är en lyx att få växa upp omgiven av så många berättelser. Berättelser är ovärderliga! Men jag är inte heller så bra på det där med att "ta det med en nypa salt". Oftast vill jag också vet exakt vad som hänt och inte höra så många omskrivningar, sådär i det vardagliga livet alltså. Förstås är Megs sökande efter sanningen om sin barndom en del av berättelsen och svaren är inte särdeles vackra. 

Vacker är däremot boken. Den är varm, annorlunda, rolig och berörande. Det är helt enkelt en härlig och mysig läsupplevelse och jag tror att det här är en sådan berättelse som uppskattas av de flesta.

Den svenska titeln är förresten genialisk!


2 kommentarer:

  1. Väntar på fler sommarläsningstips på den här bloggen! Brukar alltid kolla bl.a. här då jag planerar min semesterläsning. :)

    SvaraRadera
  2. Kul! Jag har ett par boktips inför sommaren på lager ännu så det är nog mer sådant på kommande :)

    SvaraRadera