onsdag 22 mars 2017

Mörkt och destruktivt

Eftersom jag ännu inte läst något av Gillian Flynn så passade det ju utmärkt att börja med hennes debutroman Vassa föremål som var min månadsbok i bokcirkeln. 

Ofta då jag läser pusseldeckare av den här typen slås jag av två tankar. För det första måste det vara urjobbigt att som författare umgås med sina huvudpersoner och i tankarna vistas i samma miljö som de för allt är så nattsvart, grymt och destruktivt. Jag skulle bli rädd för mig själv om jag lyckades producera en sådan här historia. För det andra så blir jag så himla imponerad. Allting är så snyggt komponerat och även om jag den här gången hade en aning om hur allting hängde ihop så läste jag hela tiden med hjärtat i halsgropen för jag misstänker att inga scenarier är för hemska för att vara fullt möjliga i Gillian Flynns böcker.

Handlingen då? Jo, journalisten Camille får i uppdrag att resa till sin lilla unkna hemstad för att skriva om två mördade flickor. Camille bor under tiden hos sin motbjudande mor, vilket med tiden gör att hon får allt svårare att kontrollera sitt behov av att skada sig själv (titeln anspelar bl.a. på detta). Hemma hos modern Adora bor också den trettonåriga halvsystern Amma. Amma är oberäknelig, elak och manipulativ, en ledartyp som inte skyr några medel för att vinna kompisarnas respekt men en riktig gullunge hemma för att få bli ompysslad av modern. Det står ganska fort klart att Wind Gap inte direkt är något paradis att växa upp i men det är ingenting jämfört med de hemligheter som finns i Camilles eget förflutna och i hennes barndomshem.

En otroligt hemsk och otroligt bra bok! Mycket läsvärd!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar