tisdag 28 februari 2017

Den tredje hustrun

Lisa Jewell var en helt ny bekantskap för mig. Hon har tidigare skrivit böckerna Typ Trettio, Vince & Joy, Syskonmakaren och Fågelburen som fått bra respons på sina verk och ifjol gav hon ut boken Den tredje hustrun. Hennes böcker är av typen "kan säljas i S-market i pocketform" och det betyder två saker för mig: antingen känner alla till boken eller så är det en lättsam bok som sällan kräver så mycket hjärngymnastik. Och inget illa om det alltså men den här boken hörde definitivt till den senare kategorin. 

Boken handlar om Adrian. Han är i äldre medelåldern och har redan varit gift två gånger när han träffar Maya och börjar om på nytt. Han har en hel drös av ungar från sina tidigare äktenskap men går ännu och hoppas på att få ett barn med Maya - sin stora kärlek. Men då händer det tragiska. Maya dör i en olycklig och mystisk olycka. Adrian sörjer och vet inte hur han skall komma vidare. En tid efter Mayas död kommer Adrian över en bunt med e-postmeddelanden och det visar sig att någon har antastat Maya. I samma veva dyker en okänd kvinna upp som låtsas vara intresserad av att adoptera Mayas katt. Då börjar Adrian ana ugglor i mossen och upptäcker en massa saker som han inte vetat om Maya från förr. Vem är hon egentligen? Vet han egentligen allt om sina barn och ex-fruar eller finns det något där som kunde ge förklaring till allt?

Boken är okej. Den är verkligen inget mästerverk i sig men jag läste den gärna. Mest av allt irriterade jag mig på Adrian som beter sig så omoget och inte kan eller vågar ta sitt ansvar. Och så tyckte jag faktiskt att hela "idyllen" med tre hustrur och alla barn som umgås och trivs ihop nog var lite för fridfull. 

Men som semesterläsning fungerade boken perfekt. Lättläst och luftig.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar