onsdag 9 november 2016

Konsten att... inte lockas med i allt?

Nu är det ju så att jag läste Konsten att städa av Marie Kondo eftersom det var min månadsbok i läscirkeln. Många älskar den. Litteraturkritikerna hatar den. Hur som, den sägs vara en bok om hur du kan städa dig lycklig. Om hur alla saker har en själ och ju bättre du behandlar dina saker och endast sparar de saker som betyder något för dig desto mer lycka kommer du att få i ditt liv. Det mesta i boken var i mina ögon bara skräp - så vill du skala bort något kanske du åtminstone kan lämna den här boken oköpt. Låna den på bibban istället så drar du inte mera olycka över dig iallafall!



Men jo: jag håller med Marie Kondo om att det mesta vi omger oss av i material är sådant vi lika gärna kunde lämna bort. Jag ogillar det konsumtionssamhälle vi lever i där sociala medier och bloggar uppmanar oss att köpa än det ena än det andra. Min inredningsfilosofi är att skala bort så mycket man bara kan och det är faktiskt det som ger mig ro; avsaknaden av prylar. En fröjd för ögat. 

Döm om min förvåning när Marie Kondo i inledningen skrev att hennes läsare till och med hade gått i ner i vikt när de anammat hennes städfilosofi. Det ni! Det säger ganska mycket om boken, tycker jag. Oh well. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar