lördag 24 september 2016

Helt såld

Man blir bara så glad då man nappat en bok av en författare man aldrig läst förut och efter ett tag inser att man hittat en guldgruva. Boken jag läst heter Liv efter liv och är skriven av Kate Atkinson. Och den är alltså så så bra. Har jag sagt det tillräckligt många gånger nu? En snabb googlesökning berättar för mig att boken också utsetts till en av de bästa böckerna år 2013 av New York Times så jag är kanske inte den första som upptäckt hur brilliant boken är.

Ursula Todd föds den 11 februari 1910 och dör egentligen innan hon hunnit ta sitt första andetag. Sedan börjar historien om, Ursula föds igen och den här gången hinner läkaren fram i tid trots snöstormen och får bort navelsträngen som är lindad två varv runt hennes hals. Hela boken är alltså ett brilliant och lekfullt sätt att behandla begreppet tid. Ursula tycks vara odödlig, för varje gång hon dött börjar livet om och någonstans väljer hon lite annorlunda och dessa ibland obetydliga val ändrar livets gång så att hon inte dör där hon en gång dött, men kanske vid ett helt annat tillfälle. Boken tar inte upp Uruslas olika alternativa liv i helt kronologisk ordning så man får pussla ihop lite här och lite där och det är så genialiskt.

Ursula kommer från en stor familj med mycket kärlek och mycket gnabb och konstiga egenheter. I de olika versionerna av Ursulas liv lär man känna personerna i hennes familj på lite olika sätt och det gör historien både vacker och uppslukande, snart älskar jag och hatar jag precis som Ursula. En stor del av boken utspelas i England eller Tyskland med andra världskriget som fond och där förstår ni att många grymma människoöden kan rymmas och också många sätt att riskera sitt liv på.

Jag gillar hur boken tar upp de olika valen man gör i livet och det är spännande att fundera över sina egna val. I ett liv ångrar Ursula att hon inte skaffat barn innan det blev för sent, i ett annat liv gör hon allt för att skydda sitt barn och i ett tredje liv är hon alldeles nöjd med sin barnlösa tillvaro. Som ett exempel på val, och vad är egentligen bäst för Ursula? Här tycker jag att författaren verkligen retas med läsaren för genast då man accepterat att det här är nu det rätta livet för Ursula, nu går det bra, så går i alla fall något snett och det är bara att kasta bort det gamla livet inne i huvudet och ta itu med det nya som målas upp.

Bättre än så här lyckas jag inte förklara boken, men jag har förhoppningvis fått fram att den är läsvärd, p.g.a. sina karaktärer, sitt språk, sin komposition och sin brillians.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar