tisdag 2 augusti 2016

Din feministiska kompis

Jag sitter och pantar på recensioner av två mycket bra böcker; Hausfrau och Presidentens hustru. Två kvinnoporträtt, två mycket olika sådana. Men vet du vad - du får vänta på dem. För jag måste bara få skriva av mig om en helt annan bok ikväll och låta den boken gå före de två andra. Det var meningen att vi skulle åka till Borgbacken idag men min lilla Abbe har skadat knät och vi fick istället ta en lugn hemmadag för att förhoppningsvis få knät i skick. Och det blev att nappa en bok från högen - och vilken sådan, säger jag! Det blev sträckläsning, det blev ett djupdyk i feminism, det blev så många aha-upplevelser, det blev en mycket positiv överraskning och det blev framför allt en bok som gjorde ett djupt intryck på mig. Jag talar om Peppe Öhmans Livet & patriarkatet.



Det är inte första gången jag tangerat feminism här på bloggen och jag har tidigare också recenserat böcker som för fram budskap om ett jämställt samhälle. Men aldrig förr har jag läst en djupgående samling av aktuella frågeställningar gällande enbart feminism, en bok som handlar om varför feminism behövs. Men när jag nu har läst en sådan kan jag inte annat än fråga mig varför jag inte har gjort det förr.

Peppe Öhman känner du ju genom bloggen Livet & LA. Det är en blogg jag har läst i tusen år; smart kvinna - smart blogg! Öhman har också skrivit böckerna Livet & barnet (2011) och Vackra människor (2014). För henne är feminismen en hjärtesak och många av de frågeställningar hon tar upp i boken Livet & patriarkatet är sådana hon också har skrivit om i bloggen. Det som jag dock tycker att är det allra bästa med boken är att man nu får ta del av dessa tankar på ett och samma ställe och i en ordning som gör att det är så mycket lättare att få ett helhetligt grepp om hur allt hänger ihop. Egentligen är det ju så lätt: är du för mänskliga rättigheter så är du feminist. Men skulle det vara så lätt så skulle ju inte den här boken behövas ju.

För vi lever i ett patriarkat. Det torde varenda förnuftig och upplyst person känna till. Men det är svårt att inse vad det är som gör att vi inte sådärbara kan bryta ett samhällssystem, även om vi är medvetna om dess ofullkomlighet. Det handlar om historia, kultur - det som för oss är det "normala". Och att bryta detta mönster, att tänka om, kräver insatser och arbete. Det svåra är att vi har svårt att få folk till detta talko; det är för många som gynnas av patriarkatet. Och för många som inte är beredda att dra sitt strå till stacken.

Det är där du kommer in. Som Peppe Öhman ser det - som jag ser det - kan ingen av oss blunda. Att sätta sig in i de här frågorna är det enda rätta. Vi lever väl för sjutton i en sådan tid att alla de orättvisor, all diskriminering, som existerar gentemot kvinnor, rasifierade, transpersoner, homosexuella, funktionsbegränsade och andra grupper i samhället bör komma fram i ljuset och det är allas vår skyldighet att jobba för en mer jämställd värld. Livet & patriarkatet borde bli obligatorisk läsning för alla i gymnasiet. Nämen vad säger jag - den borde bli obligatorisk läsning för varenda en i hela landet. Tro mig.  

Visst tror du på alla människorns lika värde? Självklart, va bra - sätt igång och jobba för det då! Läs boken först, så vet du precis hur du ska göra.                  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar