fredag 3 juni 2016

Avundsjuk på dig!

Har du av någon orsak inte läst En dag av David Nicholls? Isåfall är jag enormt avundsjuk på dig - tänk vilken tur du har som får läsa den i sommar! Boken blev för några år sedan en fantastisk läsupplevelse för mig och nu som då sneglar jag på den där den står i bokhyllan och nästan längtar att få ta tag i den pånytt och bläddra lite.



Orsaken till att jag nu kom att tänka på den är att jag läst Vi - den senaste boken av samma författare - och som var min maj-bok i läscirkeln på jobbet. Jag blev inte besviken; Nicholls gjorde det igen och även om jag denna gång hade lite svårare att komma igång med läsningen (boken kändes nämligen lite långsam i början) var den verkligen mödan värd. Om En dag håller sig till kärleken mellan två personer i yngre medelåldern fokuserar Vi på ett par som varit gifta länge och vars barn skall flytta hemifrån. Connie, Douglas fru, vill separera eftersom hon anser att hon inte vill fastna i äktenskapet utan fortsätta leva livet på ett annat sätt. Men Douglas hoppas på att hon ändrar sig och planerar en Europaresa som skall rädda äktenskapet och leda till att de hittar tillbaka till varandra igen.

Daniela har inte ännu läst Vi så jag tänker passa på att ställa några frågor till henne här som hon får hålla i tankarna medan hon läser boken. Jag kommer inte ihåg vilken månad hon får boken i sin hand men kanske oktober eller november? Då får ni läsa mer om hur hon har uppfattat vissa saker i den. Stay tuned.  

Frågorna, Daniela:
- Hur ser du på äktenskapets betydelse? Vad är viktigt för dig i ditt förhållande?
- Vad skall man göra för att få kärleken att hålla? Vad gör eller gjorde Connie och Douglas för fel eftersom deras äktenskap tydligen håller på att rinna ut i sanden?
- Vilken stad, av alla de städer Connie och Douglas besöker, lockar dig allra mest? Varför?

Jag väntar med spänning på dina svar.  


     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar