måndag 9 maj 2016

Om jag var den sista människan på jorden






Efter första vågen finns bara mörker.
Andra vågen överlever bara de som har tur.
Tredje vågen överlever bara de som har otur.
Och när fjärde vågen har passerat
finns bara en regel: lite inte på någon.


Spänningen i Den femte vågen skriven av Rick Yancey är precis så intensiv, tät och närgången - från första sidan till sista - som ovanstående textutdrag från bokens baksida lovar. Temat är överlevnad och scenariot är en framtid där De Andra (de ansatta, ansingarna, utomjordingarna) i vågor utplånat största delen av jordklotet och dess invånare.

Om jag var den sista människan på jorden skulle jag väl flippa helt. Gömma mig under en gran och vänta på att dö eller börja samla på myror. Antagligen skulle jag inte behöva vänta så länge, troligen skulle jag frysa ihjäl eller svälta ihjäl. Hur gärna jag än låtsas att det bor en Katniss Everdeen i mig tvivlar jag på att det gör det då det gäller.

Huvudpersonen i Den femte vågen är Cassie. I bokens början lever hon ensam i ett tält i skogen och hennes största rädsla är att hon är den sista människan kvar på jorden. Vad gör någon till människa och hur bevarar man ens sin mänsklighet utan någon som helst mänsklig kontakt? Läsaren får veta hur Cassie förlorat sina föräldrar och sin lillebror, men det finns hopp om att brodern Sammy fortfarande lever. Cassies mål i boken är att hitta brodern. Vissa delar av boken berättas också ur Sammys perspektiv och även karaktärerna Ben och Evan får komma till tals. Ben och Evan är och kommer att bli viktiga för Cassie på olika sätt. Lite romantik ryms alltid med. 

Boken är skriven med en passlig blandning av humor och ironi, även i de mest skräckinjagande scenerna. Också den vana läsaren blir förvirrad av vissa fnurror på tråden och kan inte vara helt säker på hur allt ligger till. Ändå fascineras jag inte lika mycket av den här överlevnadshistorien som t.ex. av just Hungerspelen eller Divergent-trilogin. Karaktärerna är inte lika mångbottnade, de handlar mer förutsägbart. Däremot uppskattar jag verkligen sci-fi-aspekten på överlevnadstemat, det gör att boken inte drunknar i mängden av liknande ungdomsromaner. Dessutom känns scenariot skrämmande trovärdigt, på så vis påminner boken om Stephenie Meyers Genom dina ögon.

Boken har nyligen filmatiserats. Reklamfilmen kan du se genom att klicka här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar