lördag 13 februari 2016

Trött på vädret, trött på vardagen, trött?

Din PT Lotta rekommenderar isåfall följande:

1. Ut och rör på påkarna. Det finns inget bättre för humöret, hälsan, självkänslan och måendet än t.ex. en löptur i lagom tempo. Och du orkar nog: det jobbigaste är alltid att få på träningskläderna. 

2. Sedan läsning av en eller två av följande böcker:

Konsten att höra hjärtslag av Jan-Philipp Sendker. Det var min månadsbok i den bokring vi har på jobbet. En verklig feelgood-bok och en läsvärd sådan. Sendker har lite samma stilgrepp som Coelho; drömmande, filosoferande och på gränsen till modern saga. Man kanske inte behöver ta boken på allvar hela tiden utan bara leva in i historien - låta den föra en vidare på en mental resa i ett förtrollande land. Den för läsaren till Burma, dit Julia åker för att ta reda på vart hennes pappa Tin Win försvunnit. Där får hon höra U Ba berätta om kärleken mellan hennes pappa och den fysiskt handikappade Mi Mi. Konsten att höra hjärtslag har blivit en internationell bästsäljare och gavs ut på svenska i april 2015.

Sophies historia av Jojo Moyes. Alltså, vad är det med Jojo Moyes? Hur kan hon leverera så himla många bra böcker? Sophies historia är en historisk roman där porträttet på Sophie Lefévre innehar en nyckelroll. Först får man som läsare hoppa tillbaka i tiden till Frankrike år 1916 där tyska soldater ockuperat en liten fransk by under första världskriget. En tysk kommendant får syn på Sophies porträtt och blir besatt av det. Nästan ett sekel senare hänger porträttet hemma hos Liv Halston i London. Men Liv tvingas kämpa för att få behålla tavlan, som också hon - av olika skäl - är besatt av. När jag tänker på Moyes tänker jag alltid på min goda vän och kollega Nina som var den som introducerade författaren för mig. Tack för det Nina! Igen en gång har Moyes nämligen lyckats få mig besatt också; det här var en bok jag bara inte kunde sluta läsa. Underbar! 

   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar