fredag 24 juli 2015

Öppna dörren till fantasin

Jag vet inte om ni hunnit lyssna på Maria Turtschaninoffs sommarprat på Yle Arenan, men jag rekommenderar varmt att ni gör det. Turtschaninoff besökte vår skola för något år sedan och berättade om böckerna Arra och Underfors och i våras läste jag hennes nyaste fantasy Maresi. Arra och Underfors har vi som klassuppsättning och dem läser vi med sjuorna eller åttorna, boken Anaché finns att låna för den som vill.

Vinnare av Finlandia junior 2014

Tänk att vi människor har fötts med möjligheten att fantisera. Hur fantastiskt är inte det? Tänk efter nu - att vi lever i vår vardag och vår verklighet men när som helst kan drömma oss bort, hitta på världar som inte existerar och göra oss till något vi inte är. Bara så där. När som helst. Och framför allt; tänk hur tråkigt livet vore utan denna möjlighet!

När jag var barn bodde vi på stugan på Kirjais från början av juni till mitten av augusti, varje sommar - lyxen med att ha en mamma som är lärare! Vi bodde där utan rinnande vatten och utan el så TV och TV-spel fanns det helt enkelt inte. Det var några kilometer till byn där det fanns andra barn och det blev rätt sällan att leka med dem. Man kunde ju tro att det blev ensamt och tråkigt, men nej! Ni skulle bara veta vilka otroliga och härliga världar jag skapade i skogen ovanför stugan. Jag kommer ännu ihåg mitt alter ego Simone och hennes familj, alla hennes vänner, pojkvänner och strapatser. Jag kunde leka i timtals och skämdes lite grann när jag kom hem och inte ville svara på vad jag hade gjort eller var jag hade varit. Och följande morgon hann jag knappt äta morgonmålet klart innan jag stack iväg, öppnade dörren till fantasin och dök in i Simones liv igen.

När Maria Turtschaninoff var liten ville hon resa till Narnia varje dag. Och jag förstår henne så otroligt väl - för jag känner igen mig i allt det där. Om man bara vågar släppa loss och drömma sig bort lite hittar man så många alternativa fantasivärldar som bara väntar på att bli upptäckta. Och hur ljuvligt är inte det att det finns så många författare som hjälper oss andra vardagsstressade verklighetsfångar att ta en paus och öppna dörren till något annat för en stund! Mera fantasy! Mera Turtschaninoff!

Just nu sitter jag vid matbordet här hemma denna fredagsmorgon den 24 juli och lyssnar på mina barn som leker uppe i övre våningen. De är inte längre Saga sju år och Abbe fem år - utan Nina och Emil som så ofta förr. Nina är den som styr och ställer och Emil hänger på och försöker fatta leken - men de har nog den redan på koll. Jag tror de har en ny hund som heter Ludde och att de strax skall hoppa ombord på en båt som skall ta dem mot en öde ö.

Det låter härligt. Jag tror jag åker med!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar