måndag 29 juni 2015

Intensivt och sexigt

Ni ser att jag försöker locka läsare med rubriksättningen här. Jag har än en gång lite förälskat mig i en serie ungdomsromaner. Serien är skriven av Tahereh Mafi och skulle kunna beskrivas som dystopi med inslag av fantasy. I den första boken Rör mig inte! får man veta att att världen håller på att falla sönder. Vädret har spårat ur totalt, djur blir sjuka och dör, jorden är för sjuk för att något skall kunna växa och befolkningen lever i total misär. Makten har övertagits av Återetablissemanget som säger sig vilja rädda folket, men i själva verket är det en ytterst hänsynslös människa med maktbehov som står bakom det och han låter medvetet människorna leva kuvade och rädda i total misär.

Juliette, som är bokens huvudperson, har blivit övergiven av sina föräldrar och alla andra efter att det framkommit att hennes beröring är extremt smärtsam och till och med dödlig. De senaste åren har hon tillbringat i en isoleringscell. Plötsligt uppenbarar sig två personer i hennes liv. Den ena, Warner, erbjuder henne möjligheten att bli hans vapen på Återetablissemangets sida p.g.a. av hennes förmåga, den andra, Adam, erbjuder henne ett liv på de vanliga människornas sida. Juliette har alltid hatat sig själv för vad hon kan göra och hon är livrädd för andra människor p.g.a. alla sätt de skadat henne på genom att se henne som det monster hon inte vill vara.

I bok två, Rädda mig inte, närmar sig det oundvikliga kriget mellan Återetablissemanget och de som vill något annat. Juliette kämpar med sig själv, (har hon en gåva eller är hon ett missfoster?) med sitt livs stora kärlek(ar), och vem som egentligen har rätt i ett krig där folk oundvikligen kommer att dö och döda.

Det som jag så gillar i de här böckerna är språket och intensiteten. Författaren har ett eget, poetiskt och vackert språk. I boken finns flera överstykningar som jag tolkar som meningar Juliette tänker men inte vågar säga rakt ur. Det är spännande, brutalt, laddat och erotiskt. Lite sliskigt kanske, men absolut ungdomligt och fräscht och mitt 15-åriga jag skulle ha älskat den här serien.

Pärmarna är dessutom sjukt snygga.





Det finns också en tredje bok samt två noveller varav den ena är skriven ur Warners perspektiv och den andra ur Adams.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar